Sider med ekstra påfyll

onsdag 3. juni 2015

Levekår langs t-banelinjene

Dette kartet viser den gjennomsnittlige årsinntekten (2013) i delbydelene som t-banelinje 1, Frognerseteren - Ellingsrudåsen, går igjennom.

Ideen kom lenge siden, da jeg arbeidet med en gruppeinnlevering i innføringsemnet i GIS på samfunnsgeografi. Vi skulle undersøke om det var korrelasjon mellom forventet levealder i de forskjellige bydelene og blant annet en rekke sosioøkonomiske faktorer. Da jeg og en av de andre på gruppa studerte kartene vi hadde laget med blant annet inntektsforskjeller og utdanningsnivåer, så begynte den andre studenten å kommentere at mønstrene fulgte busslinjene og t-banelinjene. Og på den måten var en idé skapt.

Planen er å lage et lite miniprosjekt ut av dette her, hvor jeg til slutt viser kart over inntektsforskjellene (og kanskje andre faktorer også) langs alle t-banelinjene i Oslo.

Statistikken over inntekter i 2013 er hentet fra statistikkbanken til Oslo kommune.
Kartlaget med inndeling av delbydeler var jeg så heldig å få av noen veldig hyggelige folk i SSB.

Kanskje lager jeg også noen grafiske utforminger som tar utgangspunkt i det velkjente t-banekartet i Oslo, som igjen er inspirert av en av de mest berømte visualiseringene av informasjon, nemlig Harry Becks kart over metroen i London i 1931, som har blitt et foregangseksempel for alle slike kart verden over.

Kart over t-banelinjene i Oslo. Klikk for å se større. Kilde:Wikimedia
Becks kart fra 1931 til venstre. 2012-versjon til høyre.
Kilde. Wikimedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar