Sider med ekstra påfyll

søndag 14. april 2019

Vestfold og referansekart

Klikk for å se større. Kartdata: Kartverket, NVE, SSB.
Jeg tenker selv at jeg er ganske habil på norgesgeografi. Når jeg imidlertid tenker meg om, så er det et belte fra Østfold i sørøst til Møre og Romsdal i nordvest som jeg kjenner ganske godt til. Dette ble veldig tydelig for meg da jeg oppdaget at jeg ikke vet hva som ligger hvor av vestfoldbyene Sandefjord, Larvik og Tønsberg.

Så hvorfor ikke lage et kart over Vestfold?

Et annen grunn til å lage dette kartet er at jeg har lyst til å trene på å lage vakre kart igjen. Min bruk av GIS og kart har de siste årene utviklet seg i en analytisk og statistisk retning, der kartet nesten er underordnet tallene som jeg utledet av GIS-analyser.

Og når jeg først skulle trene på rent kartografisk design, så syntes jeg at referansekart er en spennende utfordring.

All den tid jeg har holdt på med samfunnsgeografi og kartmakeri, så har jeg stort sett laget tematiske kart. Kart over inntektsforskjeller og den slags.

Slike tematiske kart er strengt tatt enkle å utforme, for de skal ha et veldig snevert budskap.

Referansekart er mer utfordrende, for de skal gjerne vise litt av alt på ett og samme kart. Det blir fort mye surr, rot og kluss.

For eksempel, hvordan vise fram både kommunegrenser, elver og veier uten at det blir et salig rot av linjer?

Klikk for å se større.
I dette tilfellet vises ikke kommunegrenser med egne linjer i det hele tatt. Jeg er inspirert av den samme effekten som National Geographic bruker på sine veggkart.

For å få til den effekten brukte jeg Shapeburst fyll-teknikken i QGIS.

Jeg innrømmer gladelig at National Geographic sin kartografiske stil ble en stor inspirasjon, slik kartet utviklet seg. Opprinnelig hadde jeg egentlig tenkt å lage et kart mer i den spion-/blåprintstilen som jeg lagde et europakart med i februar. Men så syntes jeg at den effekten med kommunegrensene var så innmari fin mot en svak bakgrunnsfarge ...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar