Sider med ekstra påfyll

torsdag 28. januar 2016

Ti prinsipper for generalisering

Jeg stortrives med å ta et masteremne i geografiske informasjonssystem (GIS) nå for tida. 

Så langt er det mye repetisjon, blant annet om ti regler for generalisering av geografisk informasjon. Du får jo ikke gjengitt verden perfekt med et kart (et bokstavelig talt stort praktisk problem ville være at et slikt perfekt kart måtte være like stort som verden) så du er nødt til å gjøre noen forenklinger, gjerne basert på et utvalg observasjoner. 

I innføringsboka Geographic Information System and Science viser Longley og kompani (2011) til ti regler for slik forenkling, eller generalisering, som McMaster og Shea hadde funnet fram til.

Jeg er jo glad i å visualisere ting, og jeg tror at ting sitter i hodet hvis det også har sittet i hånda di, så jeg tegnet de forskjellige formene for generalisering. Så bruke jeg den småkule appen Whitelines Link for å ta bilder av notatene mine som ble lastet opp til Dropbox.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar