Lurer du på hvor variert Akershus er? Her er en haug av kart som jeg lagde til mitt store GIS-prosjekt i studiene denne våren. Oppgaven var egentlig en minivariant av min kommende masteroppgave, og det var meningen å se på hvordan en del arealbruk og 'urbane' trekk påvirker reisevaner.
I Akershus har du både relativt urbane områder, som Bærum, Lørenskog og Skedsmo (Les Strømmen og Lillestrøm), og mer landlige områder, som Hurdal og Aurskog-Høland. Hva har dette å si for hvordan transportmiddel folk bruker og hvor langt de reiser? Det svaret må du vente et drøyt års tid på å få fra meg i hvert fall.
Klikk for å se større. Kilder: Statens Kartverk og Statistisk Sentralbyrå. |
Klikk for å se større. Kilder: Statens vegvesen, Statens Kartverk og Statistisk Sentralbyrå. |
Klikk for å se større. Kilder: Statens vegvesen, Statens Kartverk og Statistisk Sentralbyrå
Disse kartene med andel av kommunens befolkning som har gangavstand til kollektivtransport, var blant de artigste kartene å lage. Statens vegvesen er veldig kule, og har gjort et nettverksdatasett over alle veier i Norge tilgjengelig for alle og enhver. Med ESRIs nettverksutvidelse til ArcGIS kan du kjøre noen ganske kule nettverksanalyser på det datasettet, som å avdekke hvilke områder som har gangavstand til kollektivtrafikk. Siden kommer jeg til å legge ut noen kart som viser de områdene.
|
Klikk for å se større. Kilder: Statens vegvesen, Statens Kart og Statistisk Sentralbyrå
Nettverksdata og -analyser er også blitt brukt til å lage disse kartene. Med reisetid til regionbyer fra midtpunktet i det største tettstedet i hver kommune. Regionbyer er de tettstedene i Akershus som er valgt til å ha størst befolkningsvekst osv. i en ny areal- og samferdselsplan for hele Oslo og Akerhus.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar