Sider med ekstra påfyll

lørdag 18. juni 2016

The Urban Structures of Akershus

Lurer du på hvor variert Akershus er? Her er en haug av kart som jeg lagde til mitt store GIS-prosjekt i studiene denne våren. Oppgaven var egentlig en minivariant av min kommende masteroppgave, og det var meningen å se på hvordan en del arealbruk og 'urbane' trekk påvirker reisevaner. 

I Akershus har du både relativt urbane områder, som Bærum, Lørenskog og Skedsmo (Les Strømmen og Lillestrøm), og mer landlige områder, som Hurdal og Aurskog-Høland. Hva har dette å si for hvordan transportmiddel folk bruker og hvor langt de reiser? Det svaret må du vente et drøyt års tid på å få fra meg i hvert fall.
Klikk for å se større. Kilder: Statens Kartverk og Statistisk Sentralbyrå.
Klikk for å se større. Kilder: Statens vegvesen, Statens Kartverk og Statistisk Sentralbyrå.

Klikk for å se større. Kilder: Statens vegvesen, Statens Kartverk og Statistisk Sentralbyrå

Disse kartene med andel av kommunens befolkning som har gangavstand til kollektivtransport, var blant de artigste kartene å lage. Statens vegvesen er veldig kule, og har gjort et nettverksdatasett over alle veier i Norge tilgjengelig for alle og enhver. Med ESRIs nettverksutvidelse til ArcGIS kan du kjøre noen ganske kule nettverksanalyser på det datasettet, som å avdekke hvilke områder som har gangavstand til kollektivtrafikk. Siden kommer jeg til å legge ut noen kart som viser de områdene.

Klikk for å se større. Kilder: Statens vegvesen, Statens Kart og Statistisk Sentralbyrå

Nettverksdata og -analyser er også blitt brukt til å lage disse kartene. Med reisetid til regionbyer fra midtpunktet i det største tettstedet i hver kommune. Regionbyer er de tettstedene i Akershus som er valgt til å ha størst befolkningsvekst osv. i en ny areal- og samferdselsplan for hele Oslo og Akerhus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar