Sider med ekstra påfyll

søndag 29. november 2015

Oslo-kysten i 2100 (sånn cirka worst case)

Havnivådata: Nansensenteret/Bjerknessenteret og Kartverket/Satelittfoto: Esri, DigitalGlobe, GeoEye, i-cubed, USDA, USGS, AEX, Getmapping, Aerogrid, IGN, IGP, swisstopo, and the GIS User Community
Jeg så nettopp en dokumentar på NRK, Storbyer under vann (tilgjengelig på nrk.no i tre år), om trusselen som havnivåstigning i kombinasjon med synkende landmasser skaper for spesielt en god del asiatiske byer.

Ikke bare stiger havnivået på grunn av global oppvarming, men landmassene synker også fordi folk pumper opp grunnvann i store mengder.

Og jeg var nysgjerrig på hvor mye dette har å si i Norge, i Oslo.

Framstillingen jeg har laget er ekstremt forenklet. Jeg har ikke lest rapporten Sea Level Change for Norway fra a til å, men fant så raskt som mulig det mest ekstreme, og mest usikre selvfølgelig, tallet for hvor mye havet vil stige innerst i Oslofjorden, som er 56 cm i 2100 sammenlignet med nå, hvis vi fortsetter som business as usual og de verste prognosene til FNs klimapanel, RCP 8.5, for global oppvarming. Og bare for å gjøre framstillingen enda mer håpløs, så er alt som er 60 cm over havoverflaten oversvømt i min visualisering. Når det kommer til landmasser, så stiger de generelt i Norge, men hvis jeg ikke tar helt feil, så er stigningen på 56 cm relativ. At landmassene stiger er altså tatt med i bildet.

Og jeg skal innrømme at jeg fikk egentlig bare lyst til å teste ut fremgangsmåten i denne YouTube-videoen til Marcos Luna) for å lage flomsoner med ArcGIS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar