Sider med ekstra påfyll

onsdag 4. november 2015

Klikk for å se større. Kartgrunnlag: www.naturalearthdata.com. Utformet av Torstein S. Throndsen
Dette kartet er det fryktelig lenge siden jeg lagde, og jeg oppdaget det nå ved en ren tilfeldighet! Jeg skal innrømme at jeg er ikke så ekstremt opptatt av grensekonfliktene i Kashmir, utenom at det er forbaska vakre fjellområder og interessant rent geopolitisk, men jeg husker den spesifikke årsaken som fikk meg til å lage kartet.

Jeg lagde nemlig kartet på den tida da jeg holdt på å oppdage gullgruven Natural Earth, med massevis av offentlig tilgjengelig og gratis shapefiler og annet småsnacks for GIS-brukere. Veldig kjekt at du har shapefile med all verdens land osv, men de har også en shapefile med alle omdiskuterte grenseområder i verden. Den filen pirret meg såpass mye at jeg bestemte meg for å måtte gjøre noe med den.

Og jeg husker også at jeg funderte en stund over hvordan jeg skulle fremstille hvem som administrerte hva og hvem som krevde hva. Synes ikke det er den verste løsningen i hvert fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar