Sider med ekstra påfyll

tirsdag 10. september 2024

Til inspirasjon: Lisa Charlotte Muth i Datawrapper

Virkelig, to innlegg i løpet av to uker? Jeg får passe på at jeg ikke legger lista for høyt nå. 

En måte jeg har lagt lista høyt på, er at jeg alltid skulle lage et kart eller en figur fra bunnen av hver bidige gang jeg skulle skrive noe på denne bloggen. En mer lavt hengende frukt jeg kan plukke innimellom, er å fortelle om ting og personer som inspirerer meg.

Det jeg hadde lyst til nå, er å nevne én person. Hver gang hun skriver noe på det store internett, sluker jeg det til meg. 

Jeg snakker om Lisa Charlotte Muth i Datawrapper.

Jeg er litt usikker på rollen hennes, men det er hun som skriver de lange, innsiktsfulle bloginnleggene hos Datawrapper om hvordan man kan gjøre grafer og figurer bedre.

(Datawrapper er et tysk selskap som har en utrolig god (og gratis) nettside for å lage heftige datavisualiseringer. Nettsiden er veldig intuitiv og enkel å bruke for å lage figurer og grafer. Samtidig har Datawrapper enkle og gode løsninger for "staffeliet" rundt selve figurene, altså titler, tekst osv. Jeg har imidlertid ikke tenkt å snakke noe mer om (hele) nettsiden til Datawrapper nå. Jeg skal prøve å få gjort det siden en gang.)

Muth er ikke alene om å skrive blogginnlegg hos Datawrapper, men tekstene hennes om fargebruk og fornuftige valg av graftyper, er utfyllende, enkle å lese og veldig godt illustrert.

Her er tre inngangsporter til Datawrapper-bloggen og arbeidet hennes:

Data vis do's & don'ts - Datawrapper Blog

Color in data vis - Datawrapper Blog

Opinions - Datawrapper Blog

Eller så har Muth også laget en flott samleside med alle føringer og tips:

Data & Analytics Songbooks - Miro

Og sist, men ikke minst, meld deg på nyhetsbrevet fra Datawrapper. Jeg liker også veldig godt den ukentlige gjennomgangen til Datawrapper av kule og fine datavisualiseringer ute på verdensveven (Data Vis Dispatch).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar