Sider med ekstra påfyll

tirsdag 5. november 2019

Så grønt er Oslo


Jeg har blitt med på en Twitter-bølge, som er blitt satt i gang av Topi Tjukanov, som generelt gjør mye kult med PostGIS.


Men for å komme tilbake til kartet jeg har laget, så viser det hvor mye grønn og frodig vegetasjon det er rundt omkring i Oslo.

Det har jeg gjort ved hjelp av satellittfoto fra Sentinel 2-satelitten, som gir deg bilder av jordkloden med en oppløsning helt ned til ti ganger ti meter. Det kartet består altså av celler på 100 kvadratmeter som er fargekodet etter hvor frodig vegetasjonen der skal være.

Hvis du klikker deg inn på kartet, så har jeg faktisk prøvd å oversette verdiene til godt norsk.

Fargeverdiene følger normalized difference vegetation index.

Satelittfoto, raster, og vegetasjonsindekser er ting jeg har arbeidet særdeles lite med fram til nå, men jeg må si at det er lettere tilgjengelig enn jeg trodde i utgangspunktet.

Satellittfotoene lastet jeg forøvrig gratis ned herfra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar