Sider med ekstra påfyll

fredag 20. februar 2015

The Multiple Faces of Distribution Flow Lines

Klikk for å se større.
Hvis du følte at du har sett kartet jeg viste sist gang tusen ganger før ("det er jo slik alle kart ser ut!"), så er det totalt annerledes denne gangen. Det som kanskje ser ut som et abstrakt kunstverk (hvis noen bedrifter har lyst på en logo, så er det bare å ta kontakt!), er faktisk et kart. Over flyttemønstre i Oslo.

Hvis du ser på formen på figurene, så kjenner du kanskje igjen Groruddalen oppe til høyre og armen nedover Nordstrand.

Prinsippet bak alle de sære figurene er nøyaktig det samme prinsippet som bak en av tidenes mest berømte kart/grafikker, nemlig Charles Joseph Minards illustrasjon av tapene til Napoleons hær under det tragiske russiske felttoget i 1812:

Charles Joseph Minards illustrasjon av størrelsen til Napoleons hær under det
tragiske russiske felttoget i 1812. Klikk for å se større. Kilde: wikipedia
Legg merke til hvordan hæren blir tynnere og tynnere. En nydelig illustrasjon av endring i størrelse over både tid og rom. Visualiseringsguruen Edward Tufte har kåret det til intet mindre enn tidenes beste visualisering av statistikk.

Et mer sammenlignbart eksempel hvor den samme teknikken er brukt, er igjen et av Minards verker, men denne gangen en oversikt over kulleksport fra Storbritannia:

Storbritannias kulleksport i 1864, illustrert av Minard. Klikk
for å se større. Kilde: Cartographia (Absolutt verdt et besøk!)
Kartet med Storbritannias kulleksport var jeg faktisk ikke klar over før jeg leste ESRIs guide for å lage et slikt distributive flow map, der de lagde Minards kart på nytt, men i ArcMap:

Den samme kulleksporten, men i en ny drakt. Kilde: ESRI-blog
(hvis du har programvaren og lysten til å lage noe slikt selv, så finner du alt du trenger av info i den guiden som jeg linket til)

Men angående mitt eget kunstverk (!), så skal jeg ikke gå dypere i detalj denne gangen enn at det viser flyttemønstre fra ett spesifikt sted i Oslo til andre steder i Oslo innen en viss tidsperiode. Du får kanskje siden en mer informativ presentasjon av flyttemønstrene.

Poenget med kunstverket, er at det er hundreørten innstillinger for hvordan du kan presentere flyttemønstrene. Og selv om de forskjellige visualiseringene av flyttemønstrene er basert på nøyaktig den samme statistikken, så kan de gi veldig forskjellig oppfatning av flyttingen, avhengig av småjusteringer på innstillingene for visualiseringen.

La oss bruke dette som en påminnelse om at kart, grafer og diagrammer ikke forteller en absolutt sannhet om verden.

Okei, nå har jeg skrevet ordet visualisering altfor mange ganger. Jeg skal skjerpe meg til neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar